Sid Meier's Civilization VI - PlayStation 4

قیمت: 0تومان
قیمت بدون مالیات: 0تومان
تولید کننده: sony
مدل کالا: Region 2
موجودی: موجود نمی باشد

سری بازی‌های Civilization جزء قدیمی‌ترین مجموعه‌های دنیای گیم به شمار می‌روند و بی شک این مجموعه از بنیان گذاران سبک Turn-Based Strategy در بازی‌ها بوده است. این بازی بیشتر در بین بازی‌دوستان ایرانی با نام سری «تمدّن» شناخته می‌شود. در این بازی شما باید رهبری یک تمدن اولیه را به عهده بگیرید و کم‌کم با گسترش امپراطوری خود در زمینه‌های نظامی، فرهنگی، علمی و … به یک ابرقدرت تبدیل شوید. با ویکی نقد همراه شوید تا ببینیم که آیا آخرین نسخه این مجموعه توانسته در حد و اندازه‌ نام خود ظاهر شود یا خیر.

از دهکده‌ای کوچک تا ابرقدرتی جهانی

یک مهاجر و یک سرباز گرزدار، این تمام چیزیست که باید در 500 نوبت آینده بازی از آن استفاده کنید و خود را به یک قدرت جهانی تبدیل کنید. مکانی خوش آب‌ و هوا در نقشه پیدا کنید و پایتخت خود را بنا کنید و سپس دکمه اتمام نوبت را بزنید تا نوبت به بازیکن بعدی برسد. روند بازی‌های Turn-Based به این صورت است که هر بازیکن در نوبت خود کارهای‌ مورد نیاز خود را انجام می‌دهد و پس از او نوبت به نفر بعدی می‌رسد. درحقیقت، بسیاری این سبک بازی را به بازی‌های رومیزی تشبیه می‌کنند. 

دنیای Civilization از تعداد زیادی خانه‌ی شش ضلعی تشکیل شده است که هر خانه با توجه به محتویات خود، برای امپراطوری شما قابلیتی خاص را به ارمغان می‌آورد. برای مثال ممکن است خانه‌ای شامل یک مزرعه باشد که تصرف آن خانه باعث افزایش میزان تولید غذا و رشد سریع‌تر جمعیت در امپراطوری شما ‌شود. یا ممکن است خانه‌ای شامل تعدادی اسب باشد که با استفاده از آن بتوانید برای امپراطوری خود سواره نظام تربیت کنید. خانه‌هایی که دارای معدن هستند برای شهر‌های شما قدرت ساخت سریع‌تر نیرو و ساختمان‌ها را فراهم می‌کنند و خانه‌هایی که منابع خاص مثل الماس دارند می‌توانند باعث تولید طلا و افزایش رضایت مردم امپراطوری شما شوند. هدف شما در بازی، استفاده از این منابع برای گسترش امپراطوری خود و در نهایت تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی، علمی، فرهنگی یا دینی است.

 

امپراطوری خودت را بساز

قبل از شروع بازی، شما باید تمدن و رهبر مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر تمدن ممکن است امتیاز خاصی در راستای رسیدن به یکی از راه‌های مختلف پیروزی به شما بدهد یا نیروها و ساختمان‌های خاصی را در اختیار شما بگذارد. مثلاً تمدنی ممکن است دارای کشتی‌های ارزان قیمت و قوی‌تری باشد یا تمدن دیگری درصد بیشتری فرهنگ تولید کند. بازی اصلی دارای 18 رهبر مختلف است که انتخاب هرکدام امتیازات خاصی را برای شما به همراه دارد.

بازی معمولاً به سه فاز مختلف تقسیم می‌شود. در یک سوم ابتدایی بازی، تمرکز بازیکنان بیشتر بر روی گسترش امپراطوری خود و تصرف زمین‌های بکر و منابع ارزشمند جدید است. ممکن است بازیکنی با تربیت مهاجران، سعی در تأسیس شهر‌های جدید در نقاط ارزشمند نقشه داشته باشد یا بازیکن دیگری با تربیت نیروی نظامی قصد تصرف شهرهای سایر بازیکنان را کند. بازیکن دیگر می‌تواند با تربیت تجّار و شروع تجارت با سایر تمدن‌ها به ثروت امپراطوری خود اضافه کند و تمدن دیگری می‌تواند از طریق دیپلماسی، امپراطوری خود را به سایر تمدن‌ها معرفی کند. در واقع استودیوی سازنده راه‌های مختلفی را برای رشد تمدن بازیکن در اختیار او قرار داده که این موضوع باعث می‌شود یک سوم ابتدایی بازی بسیار سرگرم کننده بوده و همچنین اهمیت زیادی در رسیدن بازیکن به پیروزی داشته باشد.

در واقع پس از فاز اولیه بازی است که شما باید با توجه به منابعی که در سرتاسر امپراطوری خود در اختیار دارید، تصمیم به توسعه در راه رسیدن به یکی از روش‌های پیروزی بکنید. در بازی چهار روش ممکن برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت و پیروزی وجود دارد. برای پیروزی نظامی شما باید پایتخت تمامی تمدن‌های دیگر موجود در بازی را تصرف کنید. برای این که به یک ابرقدرت علمی تبدیل شوید باید سعی کنید اولین تمدنی باشید که یک کلونی روی سیاره‌ی مریخ ایجاد می‌کند و برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی باید بیش از هر تمدن دیگری توریست جذب کنید. راه دیگر رسیدن به پیروزی ایجاد یک دین جدید و گسترش آن است تا جایی که دین شما در تمامی تمدن‌های بازی اکثریت دنبال‌کنندگان را داشته‌باشد.

 

پیش به سوی پیروزی

پس از این که تصمیم به توسعه در یکی از چهار زمینه‌ی ممکن گرفتید، وارد فاز میانی بازی می‌شوید. در این فاز باید با ساختن ساختمان‌های مربوطه، امپراطوری خود را در جهت رسیدن به هدف خود پیش ببرید. مثلاً برای رسیدن به پیروزی دینی باید شروع به ساختن مقبره‌ها و معابد در شهر‌های خود کنید یا اگر قصد رسیدن به پیروزی علمی را دارید می‌توانید تمرکز خود را بر روی توسعه‌ی کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها بگذارید. البته در نسخه ششم بازی قبل از ساختن ساختمان‌های مربوط به هر بخش، باید منطقه‌ی ویژه‌ی آن را بسازید. یکی از تغییرات عمده‌ی نسخه‌ی ششم مجموعه نسبت به نسخه‌های قبلی اضافه شدن مناطق ویژه است که دیگر به بازیکنان اجازه‌ی ساختن مستقیم ساختمان‌ها را نمی‌دهد. مثلاً در این نسخه برای دسترسی به ساختمان‌های علمی مثل دانشگاه، باید قبلاً منطقه‌ی ویژه علمی را در آن شهر ساخته باشید. این موضوع باعث شده تا هر شهر در امپراطوری شما روی موضوعات خاصی تمرکز کند و برخلاف نسخه‌های قبلی شاهد کلان‌شهر‌های همه منظوره در بازی نباشیم.

در بازی دو درخت مختلف برای کشفیات علمی و دستاورد‌های فرهنگی وجود دارد که درست مثل دنیای واقعی، با پیشرفت در هرکدام از شاخه‌های درخت علمی یا فرهنگی، تمدن شما به ساختمان‌ها، نیروها و امکانات جدیدتر و مدرن‌تری دست پیدا می‌کند که راه را برای رسیدن به پیروزی برای شما هموارتر می‌کند. Firaxis در این نسخه سعی کرده با گسترش درخت‌های فرهنگی و علمی بازی، آن را از حالت یکنواخت خارج کند و با تبدیل آن به یک مینی-گیم، باعث جذاب شدن یک سوم میانی بازی شود.

مکانیک جالب دیگری که در بازی وجود دارد، امکان استخدام اشخاص بزرگ برای سرعت بخشیدن به پیشرفت شما در زمینه مورد نظرتان است. مثلاً اگر فکر می‌کنید که امپراطوری شما در زمینه‌ی اقتصادی ضعیف عمل کرده، می‌توانید یک تاجر بزرگ را استخدام کنید تا به شما کمک کند طلای بیشتری از طریق مسیر‌های تجاری خود بدست آورید یا اگر احساس می‌کنید در درخت علمی از سایر تمدن‌ها عقب‌تر هستید، می‌توانید با استخدام یک دانشمند بزرگ، چند تکنولوژی خاص از درخت علمی را بدون زحمت زیادی کشف کنید. این اشخاص در سرتاسر بازی یکتا بوده و هرکدام فقط توسط یک امپراطوری قابل استخدام هستند که همین موضوع باعث ایجاد رقابت در بین بازیکنان برای بدست آوردن آن‌ها می‌شود. طراحان بازی برای نام‌گذاری این شخصیت‌ها از اشخاص معروف تاریخی استفاده کرده‌اند. مثلاً نام دانشمندان بزرگ شامل مواردی مثل عمر خیام، اسحاق نیوتون، آلبرت اینیشتین و … می‌شود.

یکی دیگر از راه‌هایی که شما را برای رسیدن به هدفتان یاری می‌کند، ساخت بناهایی خاص (World Wonder) است که در سرتاسر بازی تنها می‌تواند یک بار و در یک شهر ساخته شود. این بناها همگی الهام گرفته شده از بناهای تاریخی دنیای واقعی مثل اهرام مصر، برج ایفل، کاخ آپادانا و … هستند و هرکدام برای تمدنی که پیش از دیگران موفق به ساخت آن‌ها شود امتیازات خاصی را به همراه دارند.

پس از توسعه‌ی شهر‌ها در مسیر مورد نظر، نوبت به یک سوم انتهایی بازی و مسابقه‌ی نهایی برای رسیدن به یکی از شرایط پیروزی می‌رسد. در این فاز که بی‌شک مهیج‌ترین قسمت بازیست، بازیکنان باید تمام امکانات خود را برای رسیدن به نوع پیروزی مورد نظر خود متمرکز کنند. همچنین هر بازیکن قادر است با استفاده از امکانات نظامی و جاسوسان خود باعث به تعویق انداختن پیروزی سایر بازیکنان شود.

 

سیستم مبارزات پیشرفته

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی بخش نظامی و سیستم مبارزات بازیست. هر تمدنی که داشته باشید و هر راهی که برای رسیدن به پیروزی در بازی انتخاب کنید، باید ارتشی متناسب با امپراطوری خود برای دفاع در مقابل سایر بازیکنان یا توسعه‌ی سرزمین خود داشته باشید. به همین خاطر سیستم مبارزات در بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در بازی زمان زیادی را صرف مبارزه با سایر بازیکنان می‌کنید.

بسته به این که چه مقدار در درخت علمی بازی جلو رفته باشید، ارتش شما ممکن است شامل انواع مختلفی از نیرو‌ها از سرباز گرزدار و نیزه‌دار گرفته تا تانک‌های پیشرفته باشد. هر نیرو قدرت و سرعت حرکت خاص خود را دارد و بعضی نیرو‌ها در مقابل انواع دیگری از نیروها قدرت بیشتری دارند. برای مثال سربازانی که نیزه‌ی بلندی دارند بهتر از پس سواره نظام بر می‌آیند یا منجنیق‌ها در مقابل دیوار شهرها قوی‌تر عمل می‌کنند.

همچنین این که از چه سمتی حمله می‌کنید، جایی که به آن حمله می‌کنید دارای چه نوع طبیعت و پوشش گیاهی‌ای است و این که با چند سرباز به صورت همزمان حمله می‌کنید، همگی فاکتور‌هایی هستند که روی قدرت سربازان شما تأثیر دارند. برای مثال ممکن است زمانی که به دشمن از روبرو و از سمت رودخانه حمله می‌کنید، بازنده‌ی نبرد باشید ولی اگر به همان دشمن از پشت سر و از سمت دشت حمله کنید، بتوانید نبرد را با پیروزی پشت سر بگذارید. این سیستم عمیق مبارزات شما را وادار می‌کند که برای هر حرکت سربازان خود از قبل فکر کنید و حملات نظامی، صرفاً به حرکت دادن نیروها به سمت دشمن تقلیل نیابد. همچنین این سیستم به بازیکنانی که ارتش ضعیف‌تری دارند این امکان را می‌دهد تا در مقابل بازیکنانی که روی پیشرفت نظامی تمرکز کرده‌اند از خود دفاع کنند و اندازه‌ی ارتش تنها فاکتور در پیروزی نبردهای بازی نباشد.

 

گرافیک کارتونی و توجه به جزئیات

گرافیک بازی نسبت به زمان عرضه و سبک بازی از کیفیت خوبی برخوردار است. گرافیک هنری بازی در نسخه ششم کمی از طراحی واقع گرایانه نسخه قبلی فاصله گرفته و سبکی کارتونی دارد. در بازه‌های مختلف به خصوص در یک سوم پایانی بازی ممکن است ده‌ها نیروی مختلف در صفحه بازی حضور داشته باشند که این موضوع دست و پای تیم سازنده را تا حدودی بسته است اما باز هم Firaxis موفق شده طراحی و انیمیشن‌های خاصی را برای هر نیرو طراحی کند. حرکت نیرو‌ها بسیار نرم و روان انجام می‌شود و با این که یک بازی استاندارد ممکن است تا 10 ساعت نیز به طول بیانجامد، ولی گرافیک بازی اصلاً چشم شما را خسته نکرده و از تنوع خوبی برخوردار است. در توجه به جزئیات نیز، Firaxis در این نسخه سنگ تمام گذاشته است. مثلاً با زوم کردن روی یکی از شهر‌های خود، دود دودکش‌ها که از خانه‌ها خارج می‌شود با جزئیات بی‌نظیری پیاده سازی شده‌است. یا برای مثال اگر روی اسب‌های در حال گشت و گذار در طبیعت بازی زوم کنید، متوجه فعالیت و حرکات طبیعی آن‌ها در خانه شش ‌ضلعی مربوط به خود می‌شوید. بسیاری از جزئیات پیاده‌سازی شده در بازی به قدری کوچک هستند که بدون زوم کردن و از زاویه دید پیش‌فرض بازی قابل تشخیص نیستند و همین موضوع وسعت کار تیم سازنده بازی را بیان می‌کند.

گرافیک زیبای بازی
 

نوشتن نظر

نام شما:
نظر شما:
توجه : HTML ترجمه نمی شود!

رتبه: بد            خوب

کد امنیتی را در کادر زیر وارد نمایید: