Kingdom Hearts III - PlayStation 4
در میان بازیهای بزرگ غربی و وجود آثاری که تمامی مخاطبان بازیهای ویدیویی به آنها افتخار میکنند، بعضی از مجموعههای شرقی قرار دارند که بهخاطر ساختار خاص و متفاوتشان، آنچنان شناخته شده نیستند. سری Kingdom Hearts را میتوان یکی از مجموعههایی دانست که میان هواداران ایرانی آنچنان شناخته شده نیست، البته اگر از مخاطبان نسل هفتم و ششم بازیهای ویدیویی و همچنین کاراکترهای دنیای دیزنی باشید، حتما نام Kingdom Hearts را شنیدهاید و نسخههای آن را تجربه کردهاید. در اوایل بهمن ماه دوازدهمین نسخه از کینگدم هارتس روانهی بازار خواهد شد که روند ساخت بسیار طولانی را سپری کرده است.
پروسه اولیه و کانسپتهای بازی Kingdom Hearts III از سال ۲۰۰۶ و پس از عرضهی بازی Kingdom Hearts II: Final Mix در ژاپن آغاز شد. البته این بازی در همان سالهای اولیه معرفی نشد و کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix)، سازنده و نانشر کینگدم هارتس 3، این بازی را در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. با اینحال ۶ سال از زمان معرفی بازی و ۱۳ سال از آغاز مراحل اولیه ساخت میگذرد و Kingdom Hearts III در تاریخ ۹ بهمن ماه (۲۹ ژانویه) برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه شد. یکی از دلایلی که باعث طولانی شدن پروسه ساخت بازی شده است، تغییراتی است که تتسویا نومورا، کارگردان بازی، بههمراه تیمش روی موتور گرافیکی کینگدم هارتس 3 اعمال کردهاند. ویدیو معرفی بازی بهشکلی بود که مخاطبان حس میکردند با اثری طرف هستند که در اوایل نسل هفتم عرضه میشود.
مدتی پس از معرفی بازی Kingdom Hearts 3 در نمایشگاه E3 2013 و کنفرانس خبری سونی، تتسویا نومورا اعلام کرد که این بازی خیلی زود معرفی شده است و چند سالی طول میکشد تا عرضه شود. از طرفی وی بهطور همزمان روی
بازی Final Fantasy XV (بازی Final Fantasy Versus XIII قدیم) کار میکرد. همین مورد سبب شده بود تا شاهد پیشرفت کند توسعهی بازی باشیم. پس از کنارهگیری نومورا از ساخت فاینال فانتزی 15 مراحل ساخت Kingdom Hearts III بهجدیت ادامه پیدا کرد. در اولین قدم تیم سازنده موتور گرافیکی بازی را به آنریل انجین 4 تغییر داد و بهعبارتی بازی از ابتدا ساخته شد. تای یاسوئه، یکی دیگر از کارگردانهای کینگدم هارتس III، اعلام کرده بود که ساخت نسخه Kingdom Hearts HD 2.5 HD Remix به آنها کمک بسیاری کرده است تا بتوانند انیمیشنهای حال حاضر این بازی را طراحی کنند.
از آنجایی که نسخه سوم در واقع دوازدهمین نسخهای است که ساخته شده است، این دغدغه برای مخاطبان امروزی پیش میآید که آیا برای فهمیدن داستان بازی کینگدم هارتس 3 نیاز است که سایر نسخهها را تجربه کرد؟ کدام نسخهها برای فهم بهتر داستان بهمخاطب کمک میکنند؟ تتسویا نومورا در یکی از مصاحبههای خود اعلام کرده است که وی ساعتها برای داستان بازی وقت گذاشته است تا آن را بهنحوی بهنمایش بگذارد که مخاطبان جدید بهخوبی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از طرفی داستان بازی میتواند مخاطبان قدیم را هم سرگرم کند و با تجربهی آن کاراکترهایی را مشاهده خواهند کرد که در Kingdom Hearts 2 و Kingdom Hearts هم حضور داشتهاند. با اینحال اگر میخواهید نسخهی سوم را بهتر درک کنید، بهتر است بازی Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue Collection را تجربه کرده باشید. در واقع این کالکشن یک پیش درآمد برای کینگدم هارتس 3 بهحساب میآید. از طرفی اگر میخواهید اکثر کاراکترهای جهان کینگدام هارتس را بشناسید و بیش از پیش با سورا، قهرمان بازی، و دوستانش آشنا شوید، Kingdom Hearts HD 1.5 Remix و Kingdom Hearts HD 2.5 Remix را تجربه کنید.
از حیث داستانی، در بازی Kingdom Hearts III شاهد خط داستانیهای متفاوتی هستیم که در انتها در کنار یکدیگر قرار میگیرند. در ادامه خط داستانیهای مختلف این بازی را مشاهده خواهید کرد. قبل از شروع به این نکته اشاره کنم که Keybladeها نوعی سلاح برای کاراکترهای بازی بهحساب میآیند که ظاهری شبیه به سلاح دارند و در نبردها از آنها استفاده میشود. برای مثال سورا در Kingdom Hearts HD 1.5 Remix میتواند Keyblade فرشتهی تک بال را از آن خود کند که همان سلاح معروف سفیروث، شخصیت منفی Final Fantasy VII، است.
- سورا بهتازگی در موقعیتی قرار گرفته که تقریبا تسلیم دنیای تاریکی شده است. در نتیجه ریکو که دوست سورا بهحساب میآید، جدیدترین استاد استفاده از Keyblade بهحساب میآید. وی بدون توجه بهگذشتهاش وارد تاریکی میشود. با اینحال سورا وظیفه دارد تا جهان بازی را مدام بررسی کند و از این رو به منطقهی Olympus Coliseum (از انیمیشن هرکولس) سفر میکند تا یک بار دیگر قدرت از دست رفتهاش را بهدست بیاورد.
- ۱۰ یا ۲۰ سال قبل از وقایع کینگدم هارتس، شخصی به نام زهانورت یک Keyblade قدرتمند بهنام ایکس بلید را پیدا میکند. در جریان اتفاقاتی او یک ریفت میان سه کاراکتر بهنامهای ونتوس، ترا و آکوئا باز میکند. در ادامه آکوئا سعی میکند خرابکاریهای سایرین را درست کند، اما در سرزمین تاریکی گرفتار میشود. از این رو ریکو و میکی ماوس وارد دنیای تاریکی میشوند تا او را نجات دهند.
- در جریان پیدا کردن ایکس بلید توسط زهانورت، وی ونتوس را از دست میدهد و به همین دلیل ونتوس در داخل قلب سورا به کما میرود. از طرفی این اتفاق باعث بهوجود آمدن یک بدل (کلون) بهنام ونیتاس از ونتوس میشود و در این نسخه موانعی را سر راه سورا ایجاد میکند. در این میان اشاره کنم که زهانورت در اصل یک از شخصیتهای منفی کینگدم هارتس 3 بهحساب میآید.
کینگدم هارتس مجموعهای است که اسکوئر انیکس در جهان آن از کاراکترهای مخصوص بهخود در کنار کاراکترهای جهان دیزنی/پیکسار و سری فاینال فانتزی کرده است. حال در بازی Kingdom Hearts 3 هم این قاعده مورد استفاده قرار گرفته است و شاهد جهانهایی از آثار پیکسار/دیزنی هستیم. همچنین با توجه به هر جهان، شاهد کاراکترهای معروف انیمیشن مورد نظر هم هستیم. برای مثال بیمکس از Big Hero 6 یا کاپیتان جک اسپارو از دزدان دریایی کارائیب که در ادامه تمامی جهانهای بازی را مشاهده میکنید.
- · محیط Kingdom of Corona (انیمیشن Tangled)
- · محیط San Fransokyo (انیمیشن Big Hero 6)
- · محیط Olympus Coliseum (انیمیشن Hercules)
- · اتاق اندی (انیمیشن Toy Story)
- · محیط Monstropolis (از انیمیشن Monsters, Inc)
- · محیط Kingdom of Arendelle (انیمیشن Frozen)
- · محیط Port Royal (فیلم Pirates of the Caribbean)
در کنار تمامی موارد ذکر شده، هواداران بازیهای ویدیویی دوست دارند بدانند که Kingdom Hearts 3 چه نوع گیمپلی را ارائه میدهد و به چه شکل قرار است هواداران خود را سرگرم کند؟ از نظر گیمپلی کینگدم هارتس 3 یک بازی تلفیقی از آثار نقش آفرینی و هک اند اسلش است. سورا در کنار چهار کاراکتر دیگر میتواند یک تیم پنج نفره را تشکیل دهد و دشمنان را از بین ببرد. مهمترین ویژگی گیمپلی بازی، Keybladeها هستند. تتسویا نومورا در جریان یکی از مصاحبههای خود اعلام کرده است که Keybladeها دو نوع تغییر شکل دارند که بازیکنان از طریق آنها میتوانند مهارتهای بیشتری را کسب کنند. حال نحوهی تغییر شکل Keybladeها بدین شکل است که بازیکنان باید کومبوهای خود را بهدرستی به یکدیگر متصل کنند. پس از انجام این موارد Keyblade مورد نظر به شکل دومش تغییر شکل پیدا میکند. برای مثال Keyblade جهان داستان اسباب بازیها یک چکش بزرگ است که با متصل کردن بهموقع کومبوها به یکدیگر، در شکل دومش به یک دریل تبدیل میشود.
در نسخههای پیشین محیطهای بازی به اتاقهای مختلفی تقسیم شده بود که بازیکنان با باز کردنشان وارد محیط دیگری میشدند. در واقع سازنده از این بخش استفاده کرده بود تا بتواند بخش لودینگ بازی را مدیریت کند. در این نسخه بازیکنان بدون بارگذاری میتوانند بهراحتی وارد محیطهای دیگر شوند و زمان کمتری را در این راه صرف کنند. از دیگر ویژگیهای گیمپلی بازی کینگدم هارتس 3 میتوان به استفاده همزمان از سه Keyblade استفاده کرد. سورا در طول نبردهایش میتواند بهصورت همزمان از قدرتهای سه Keyblade استفاده کند تا بتواند حرکت مختلف و متنوعی را روی دشمناناش اعمال کند. این در حالی است که بازیکنان در طول نبردهایشان میتوانند از سایر هم تیمیهای خود هم کمک بگیرند و ضربات ویژهای را اعمال کنند. یکی دیگر از ویژگیهای Kingdom Hearts 3، یک مهارت مبارزهای به نام Attraction Flow است. این مهارت به سورا اجازه میدهد تا هدایت یک وسیله نقلیه را به دست بگیرد. از این رو سورا میتواند آسیب بیشتری را به دشمنانش وارد کند.
از نظر طراحی، بهلطف موتور گرافیکی آنریل انجین 4 کینگدم هارتس 3 پیشرفت زیادی نسبت به ویدیو اولیه خود کرده است. جهان فانتزی بازی رنگ و بویی واقعیتر و زیباتر بهخود گرفته است. از طرفی انیمیشن اجرای ضربات سورا و همچنین میانپردههای بازی با توجه به نمایشهای گیمپلی و سینمایی Kingdom Hearts III، جلوهای زیبا به خود گرفتهاند. از طرفی استفاده از کاراکترهای متنوع و بیشتر از جهان پیکسار/دیزنی و فاینال فانتزی سبب شده است تا کینگدم هارتس 3 به یک بازی مورد انتظار برای هواداران بازیهای ویدیویی تبدیل شود. همچنین طراحی Keybladeها که سلاحهای اصلی شما بهحساب میآیند، بهنحوی است که با گشتوگذار در جهان بازی میتوانید تعداد متنوعی را پیدا کنید و با استفاده ازآنها، ضربات متنوعی را خلق کنید.